Hoe werkt het Instagram algoritme?

Gepubliceerd op 21 augustus 2022 om 14:03

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je plaatst een superleuke foto op Instagram, maar je krijgt veel minder likes dan je had verwacht. Hoe kan dat nou?? Tja, dat komt door het Instagram algoritme. Het Instagram algoritme bepaalt in grote mate jouw succes op Instagram. Maar hoe werkt dat algoritme dan? En wat kun je doen om het algoritme in jouw voordeel te gebruiken? Als je influencer wilt worden is het belangrijk om deze vragen te kunnen beantwoorden. Ik help je alvast op weg!

Wat is een algoritme eigenlijk?

Het woord "algoritme" klinkt voor veel mensen erg ingewikkeld. Er wordt vaak meteen gedacht aan wiskundige problemen, moeilijke technologie, of grote hoeveelheden data. Niets is minder waar! Een algoritme is eigenlijk een set met instructies om een bepaald doel te bereiken. Of een aantal stappen die je moet doorlopen om dat doel te bereiken. Dat klinkt al een stuk simpeler toch? Zelfs in jouw dagelijkse leven gebruik je zonder dat je het doorhebt vaker algoritmes dan je denkt. Wat dacht je van een recept om een maaltijd te bereiden? Of de instructies om jouw IKEA-kast in elkaar te zetten? Of de aanwijzingen van jouw navigatie om op de plek van bestemming te komen? Dat zijn allemaal voorbeelden van algoritmes. 

 

Het Instagram algoritme

Een algoritme is dus niets meer dan een stappenplan om een bepaald doel te bereiken. Maar hoe zit het dan met het Instagram algoritme? Welk stappenplan wordt daar gevolgd? En welk doel wordt daarmee bereikt? Dat ga ik je uitleggen! Zodra jij een foto post op Instagram begint het algoritme te werken. Aan de hand van een heleboel instructies wordt er bepaald hoe hoog jouw foto op de tijdlijn van je volgers geplaatst wordt. Deze instructies zijn door de makers van Instagram verzonnen en vertaald naar computertaal. De computer kan deze instructies vervolgens razendsnel checken. Nog sneller dan het licht! Op die manier wordt jouw foto als het ware beoordeeld. Het doel van Instagram is namelijk om zoveel mogelijk tevreden gebruikers te hebben en te behouden. Als je influencer wilt worden is het dus belangrijk om zoveel mogelijk "leuke" foto´s te posten. Op die manier krijgt jouw foto de meeste aandacht, likes en engagement. En het gaat er dan dus niet om wat JIJ leuk vindt, het gaat er eigenlijk om wat Instagram leuk vindt. Een foto van jouw puppy kan hartstikke leuk zijn, maar als Instagram denkt dat jouw foto niet zo goed gaat scoren, dan zal het stappenplan van het Instagram algoritme ervoor zorgen dat jouw foto ook nauwelijks aandacht krijgt. Zonde! En al helemaal niet handig als je influencer wilt worden. Het is dus belangrijk om een juiste balans te vinden in het maken van content die zowel jij als het Instagram algoritme leuk vinden.

 

Hoe versla je het Instagram algoritme?

Als je influencer wilt worden is het dus van belang om foto´s te posten die door het Instagram algoritme "leuk" gevonden worden waardoor jouw foto vanzelf meer aandacht krijgt. Het stappenplan van het Instagram algoritme is echter heel uitgebreid. Er zijn wel duizenden stapjes die bepalen hoe jouw foto beoordeeld wordt. Het algoritme let namelijk op álles: welke kleur is jouw content? Welk formaat is jouw content? Wat staat er op jouw foto? Welke caption gebruik je? Welke hashtags gebruik je? Is het een foto of een reel? Wat is de boodschap van je content? Gelukkig hoef je niet al die regeltjes uit je hoofd te kennen. Als jij met een aantal belangrijke dingen rekening houdt, dan kun jij het Instagram algoritme al verslaan! Met een paar simpele tips maak jij in een handomdraai content die niet alleen door jouzelf, maar ook door het Instagram algoritme als "leuk" wordt beschouwd. Op die manier krijg jij de meeste engagement op je foto! En dat is precies wat je nodig hebt om influencer te wordem. Al deze tips deel ik met jou in mijn Masterclass Instagram Influencer. Na afloop weet jij precies hoe je succesvolle content kunt creëren waarmee jouw post viral gaat.  Meer weten? Check mijn Masterclass Instagram Influencer en meld je aan!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.